Intro

In 2005 ben ik een LARP (Live action roleplay) gestart. Als je niet weet wat LARP is, kan je via de bovenstaande link een korte uitleg lezen.

 

Hiervoor heb ik een wereld bedacht met zijn eigen talen, landen, culturen en symbolen. Om het spel te kunnen spelen heb ik ook een regelsysteem gemaakt en verscheidene systemen ontworpen om unieke vaardigheden te kunnen gebruiken binnen het spel.

 Bijvoorbeeld rituele kennis, over hoe je binnen het spel een magisch ritueel zo uitvoert dat je het gewenste resultaat krijgt, en spirit kennis, waarmee je magische talismannen kan maken of rituelen kan versterken.

De wereld heet Wakikasa, wat in mijn zelfbedachte taal "Elementen" betekent, want op deze wereld zijn alle mensen verbonden aan sub elementen van de bekende Vuur, Aarde, Lucht, Water, en mijn eigen toevoeging, Spirit.

Digitaal getekende wereldkaart, omgezet naar een bol om de planeet te vormen


De Huisstijl

De huisstijl is vooral in gebruik op de website, dus de meeste uitingen zijn daarop gespecialiseerd.

Het logo

"Een larp waar de reis net zo belangrijk is als de bestemming."

Het logo is geinspireerd door de in game vaardigheid "spirit kennis". Het is een magische talisman die een interessante reis geeft, passend bij de bovenstaande slogan van Wakikasa.

vlnr.

  • Foto van de tekening
  • Digitaal verbeterd
  • Optionele toepassing

Het is met de hand getekend en gekleurd en in photoshop bewerkt tot logo.

Banners

Facebook banner opties.

Website banner opties

Gepersonaliseerde banner per Evenement.

Extra logo's

Elk element heeft ook zijn eigen logo, opgebouwt uit symbolen die staan voor de basiselementen waaruit het element is opgebouwt. De betekenis van de symbolen is alleen bekend bij de spelers die dat element hebben. Dit geeft in spel ruimte voor geheime signalen en hints.

Voltage

Bestaande uit vuur en lucht

Zout water

Bestaat volledig uit water

Kruid

Water, aarde en spirit.

Alle elementaire logo's op de website zijn linkjes naar de wachtwoord beveiligde elementaire pagina's. Een aantal leiden naar dummy pagina's, zodat de spelers niet kunnen weten hoeveel elementen er eigenlijk zijn.

De Website


Systeem creatie

Gifje kruiden niveaus. Alle rechterpagina's zijn de informatie die je erbij krijgt als je een niveau omhoog gaat.

De stappen:

  1. Een begin idee (bv drankjes brouwen)
  2. Relevante info uit de setting verzamelen.
  3. Vragen stellen: Wat kan je ermee? Wat is het nut? Hoe gebruik je het?
  4. Regels opstellen en tips bedenken.
  5. Alle informatie in niveau's verdelen.
  6. Nieuw inspiratie: Herhaal proces.

Kruiden

Sleutelwoorden:

  • Nepplanten
  • Middeleeuwse uitstraling (line art)
  • Overzichtelijk houden
  • Immersie bevorderend
  • Veel variatie in werking vd kruiden en recepten
  • Unieke opties voor werkingen

Talismannen

Eén van de vaardigheden is het maken van talismannen. Dit zijn magische objecten waarmee je de meest uiteenlopende spreuken kan doen zoals iemand verblinden, genezen of zelfs teleporteren.

 

    Om een talisman te maken moet je weten wat de "spirituele waarde" is van:

    • Voorwerpen
    • Grondstoffen
    • Kleuren

    Dat alleen is nog niet voldoende, er zijn veel dingen die ervoor kunnen zorgen dat een talisman lukt of niet. Met elk niveau leer je meer en weet je beter hoe het systeem in elkaar zit.

     

    Met deze talismannen kan je:

    • een mega portaal openen
    • een voorwerp vinden
    • geluk brengen
    • met een overledenen spreken
    • iemand je beste vriend maken
    • en nog meer...

    De mogelijkheden zijn eindeloos!


    Het verhaal

    Samen met de andere spelleiders heb ik een rode draad bedacht die in de wereld afspeelt. Sommige delen van die rode draad vonden al plaats nog voordat het eerste event plaatsvond en dat is dan nu aan de spelers om uit te zoeken wat er gebeurd is toendertijd.

    Voor elk evenement bedenken we een of meer grote dingen die gaan gebeuren, bijvoorbeeld een ontvoering of een aanval. 

    Ervaringen vastleggen

    Foto credits: Eric Tuller, Joni van Riel en Robert Berkelmans.