Enter the labyrinth

Het jaar 2020 was een moeilijk jaar voor LARP. Evenementen werden geannuleerd, larpers zaten thuis niks te doen en organisatoren konden hun werklust en plotjes nergens kwijt. 

Ilis Online was bedoeld als alternatief voor de geannuleerde Wakikasa Questen. De organisatie was al langer van plan om Ilis te introduceren, maar dan als korte goedkope roleplay middagen, met veel gelegenheid om dieper de lore en vaardigheden van Wakikasa in te duiken.  

Dit project is uiteindelijk nooit online gegaan. In de plaats daarvan is het doel geworden om alle digitale bewerking in 2021 af te krijgen en er een fysiek kaartspel van te maken.  

Creatie proces

Inspiratie

Het idee komt van het spel De Betoverde Doolhof. Toen ik de schatkaartjes daarvan gebruikte om een verhaal te verzinnen voor mijn kinderen, bedacht ik me dat je hier ook een leuk D&D achtig rollenspel van kon maken, met interacties met wat je tegen komt.

Dit heb ik vervolgens gecombineerd met de setting van Wakikasa. De eerste schetsen zijn dan ook sterk geïnspireerd door de tegeltjes van dat spel, maar later evolueren ze naar hun eigen ding, en zeker met de deuren is het uiteindelijk een heel ander spel geworden.

De eerste tegelkaartjes. Op dit moment was het nog gewoon lekker krabbelen.

Toen de eerste deur erin kwam veroorzaakte dat een stroom met inspiratie die de rest van het tekenblokje volmaakte.

De eerste objectkaarten volgden snel op de tegelkaarten. Deze eerste vier heb ik later allemaal opnieuw getekend. 

Object selectie

Natuurlijk komen niet alle ideeën door de selectie heen. De gekozen ontwerpen hebben het gered omdat ze nuttig of waardevol kunnen zijn op zichzelf of omdat ze gecombineerd kunnen worden tot talisman.

 

Goedgekeurde ontwerpen

Afgekeurde tekeningen

Digitaal bewerken

Personage formulier

Het laatste onderdeel is een personage maken om mee te spelen. Hiervoor gebruik je een personage formulier, wat bij de online versie digitaal in te vullen is en bij het kaartspel er een afscheurblokje bij komt.


Spel onderdelen

Het doolhof

Om het doolhof te maken worden er 9 gangtegels getrokken en drie kamertegels en willekeurig met de achterkant naar boven neergelegt in een grid van 3 bij 4 kaarten, zoals het voorbeeld hieronder. De nummers moet je er dan even zelf bij denken.

Om te bepalen in welke kamer je begint, gooi je met twee dobbelstenen en draai je de kaart om die bij het cijfer hoort. De groep wordt op het speelbord weergeven met een groepsfiche en verplaatst altijd één tegel per speelronde en draait een tegel om als ze erop landen.

Als er een uitgang aan de rand van de kaart word genomen, kom je aan de andere kant de kaart weer op.

Objectkaarten

Elke keer als de spelers van tegels verplaatsen krijgen ze per persoon een objectkaart. Met deze kaarten kunnen zo creatief zijn als ze willen. Sommige kaarten zijn direct praktisch, zoals elixers en sleutels, andere kunnen gecombineerd worden om een magische talisman te maken. Dit laatste komt uit de setting van de larp Wakikasa.

Deuren

Als de spelers door een deur heen willen dan moeten ze een deurkaart met specificaties trekken om te weten wat ze moeten doen om door de deur heen te komen.

Kamers

Als de groep land in een kamer, dan wordt de bijbehorende kamerkaart gepakt om te weten wat er gaat gebeuren en wat de spelers moeten doen.

Fiches

De spelersgroep

De spelersgroep wordt op het spelbord weergegeven met een fiche. Er zijn meerdere opties om uit te kiezen en elk fiche heeft drie personages beschikbaar. Het staat spelers ook vrij om een eigen personage te bedenken.

Sloten

Elke keer dat er een tegel wordt omgedraait worden er fiches met een gesloten slot op de deur gelegt. Als de deur geopend is kan het fiche worden omgedraait naar een open slot.


Spelverloop

Dit spel is gemaakt voor  3 tot 5 spelers. 

 

Voorbereidingen

  • Doolhof maken
  • Personages kiezen of maken
  • Twee objectkaarten trekken per speler

Acties per ronde

Starten

  • Acties uitvoeren op huidige tegel
  • Of looprichting kiezen en nieuwe tegel omdraaien

Op een nieuwe doolhoftegel

  • Slotfiches plaatsen op de nieuwe deuren
  • Deurkaarten trekken
  • Eén objectkaart trekken per speler

In een kamer

  • Toelichting lezen van de kamerkaart
  • Reageren op de situatie

Optionele acties per ronde

  • Talisman maken
  • Deuren openen

Einde

Het spel is afgelopen als alle tegels omgedraait zijn en de spelers geen nieuwe acties meer willen of kunnen doen.